КИЇВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Броварська міська організація
Меню сайту

Корисні посилання
  • Київська обласна організація Профспілки працівників освіти і науки України
  • ЦК Профспілки працівників освіти і науки України
  • Федерація Профспілок України

  • Форма входу


    Календар
    «  Квітень 2014  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930

    Пошук

    Архів записів

    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Вітаю Вас, Гість · RSS 29.03.2024, 08:59

    Головна » 2014 » Квітень » 24 » Профспілка звернулася до суду для захисту прав освітян на гідну заробітну плату
    11:34
    Профспілка звернулася до суду для захисту прав освітян на гідну заробітну плату

    17.04.2014  № 02-05/230


     

    До:

    Окружного адміністративного суду          міста Києва

    01601 м. Київ, вул. К.Каменєва, 8


     


     

    Позивач:

    Профспілка працівників освіти і науки України

    01042  м. Київ, б-р Дружби Народів, 5                                             тел. (044) 528-80-62

    E-mail: profspilka.osv@gmail.com


     


     

            Відповідач:

    Кабінет Міністрів України

    01008 м. Київ, вул. Грушевського, 12/2

    тел.  (044) 256-69-69

    Е-mail: publishinfo@kmu.gov.ua

                                      


     


     

    Третя особа:

    Міністерство освіти і науки України

    01135 м. Київ, пр-т Перемоги, 10

    тел. (044) 486-24-42

    Е-mail: ministry@mon.gov.ua


     


     


     


     

    Ціна позову:


     

    Позов немайнового характеру


     

                                                   


     

    АДМІНІСТРАТИВНИЙ ПОЗОВ

    про визнання протиправними  та скасування 

    постанов Кабінету Міністрів України

                                      

    25 березня 2014 року Кабінет Міністрів України (далі – Відповідач) прийняв постанову  № 88 "Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 року № 373" (набрала чинності 11.04.2014).

    Зазначеною постановою до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 року  № 373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I - II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» внесено такі зміни:

    в абзаці першому слова "в розмірі" замінено словами "у граничному розмірі";

    доповнено пункт після абзацу першого новим абзацом такого змісту: "Розмір надбавки встановлюється керівником закладу (установи) у межах фонду оплати праці.".

    Крім того, 25 березня 2014 року  Відповідачем прийнято постанову № 89 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2009 р. № 1073» (набрала чинності 11.04.2014), згідно з якою до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2009 р. № 1073 «Про підвищення заробітної плати працівникам бібліотек» внесено такі зміни:

     слова "у розмірі" замінено словами "у граничному розмірі";

    доповнено пункт абзацом такого змісту: "Конкретний розмір надбавки встановлюється керівником установи, закладу, організації у межах фонду оплати праці.".

    Зазначеними рішеннями Відповідача суттєво змінені умови оплати праці педагогічних працівників дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I - II рівня акредитації та інших навчальних закладів та установ освіти, а також працівників бібліотек, що погіршує умови праці зазначеної категорії працівників.

    Вважаємо названі вище постанови Відповідача протиправними та такими, що підлягають скасуванню,  з наступних підстав.

    Обґрунтування адміністративного позову

    Відповідно до статті 57 Закону України «Про освіту» держава гарантує педагогічним та науково-педагогічним працівникам належні умови праці, правовий та соціальний захист.

    Статтею 8 Закону України «Про оплату праці» визначено, що держава здійснює регулювання оплати праці працівників підприємств усіх форм власності шляхом встановлення розміру мінімальної заробітної плати та інших державних норм і гарантій, встановлення умов і розмірів оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, працівників підприємств, установ та організацій, що фінансуються чи дотуються з бюджету, а також шляхом оподаткування доходів працівників.   

    Згідно з статтями 21 та 22 Закону України «Про оплату праці» суб'єкти організації оплати праці не мають права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами і колективними договорами.

    Статтею 98 Кодексу законів про працю України передбачено, що оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.

    5 жовтня 2009 року  Кабінет Міністрів України  постановою № 1130 встановив з 1 січня 2010 року надбавку в розмірі 20  відсотків  посадового  окладу  (ставки заробітної плати) окремим категоріям педагогічних працівників (вчителям, вихователям загальноосвітніх   навчальних   закладів,  викладачам  і  майстрам виробничого навчання професійно-технічних навчальних  закладів  та вищих  навчальних  закладів  I-II  рівня  акредитації державної та комунальної форми власності,  керівникам та заступникам керівників зазначених  закладів,  посади яких віднесені до посад педагогічних працівників).  Надбавка була запроваджена Кабінетом Міністрів України з метою    підвищення    престижності    праці   педагогічних працівників.
    В подальшому 23 березня 2011 року Кабінет Міністрів України  прийняв постанову    № 373 "Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I - II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування",  яка набрала чинності з 1 вересня 2011 року,  в пункті 1 якої передбачалося установлення надбавки в розмірі 20 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати) педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I - II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування. 
                   Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2009 № 1073 «Про підвищення заробітної плати працівникам бібліотек» (пункт 1)  установлено працівникам державних і комунальних  бібліотек, які провадять культурну,  освітню, інформаційну, науково-дослідну, 
    
    методичну діяльність та  займають  посади,  включені  до  переліку посад  згідно  з  додатком  до  Порядку виплати доплати за вислугу років працівникам державних і комунальних бібліотек, затвердженого постановою Кабінету  Міністрів  України від 22 січня 2005 р.  № 84 
    
    надбавку  за  особливі  умови  роботи у розмірі 50 відсотків посадового окладу.
    Виходячи із змісту цих постанов Кабінету Міністрів України, надбавки педагогічним працівникам зазначених установ та закладів освіти, а також працівникам бібліотек встановлено у чітко фіксованому розмірі – «20 відсотків» та «50 відсоткків», не залежать від рішень керівників установ та закладів освіти,  і є  безумовними, тобто не залежать від особистого внеску працівника в загальні результати роботи або від будь-яких інших чинників. В преамбулі постанови № 373 вказується лише на мету запровадження цих надбавок – «з метою підвищення престижності праці педагогічних працівників», а в постанові № 1073 – «за особливі умови роботи». 
    Постанови Кабінету Міністрів України вже самі по собі були достатньою правовою підставою для нарахування педагогічним працівникам та працівникам бібліотек надбавок у фіксованому розмірі - 20 та 50 відсотків відповідно без додаткових рішень керівників установ та закладів освіти.

    Оскаржуваними постановами Відповідача від 25.03.2014 № 88 "Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 р. № 373" та від 25.03.2014 № 89 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2009 р. № 1073» змінено умови виплати надбавок педагогічним та бібліотечним працівникам: замість фіксованого розміру надбавки встановлено граничний розмір цієї надбавки; конкретний розмір надбавки в межах граничного розміру буде встановлюватися керівником закладу (установи) у межах фонду оплати праці.

    Міністерство фінансів України, коментуючи рішення Відповідача, в листі від 28.03.2014 № 31-05110-14-21/6704  «Щодо внесення змін до показників місцевих бюджетів на 2014 рік», спрямованому  обласним та Київській державній адміністрації з посиланням на складну економічну ситуацію в Україні, жорсткий режим економії коштів, вказує про необхідність скорочення видатків зведеного бюджету країни на 45,0 млрд.грн., уточнення фінансового ресурсу місцевих бюджетів на 2014 рік в розмірі  221,5 млрд. гривень,  зменшення обсягу міжбюджетних трансфертів, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам, на 5,8 млрд.грн. та визначення його у сумі 124,3 млрд.грн.

    З посиланням на відповідне рішення Уряду Мінфін вказує про встановлення розміру надбавок педагогічним працівникам  в межах 20 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати), працівникам бібліотек – в межах 50 відсотків з метою запобігання утворенню заборгованості заробітної плати працівникам бюджетних установ та створення умов для гнучкого  стимулювання працівників. Таким чином, зазначає Мінфін, керівнику установи освіти чи бібліотеки надається право встановлювати конкретний розмір надбавок відповідно до особистого внеску працівників в загальні результати роботи в межах фінансового ресурсу.

    Роз’яснення Мінфіну є підтвердженням того, що внаслідок прийняття Відповідачем оскаржуваних рішень будуть скорочені видатки бюджету на оплату праці педагогічним та бібліотечним працівникам, тобто будуть погіршені умови оплати праці цієї категорії працівників у порівнянні з існуючими  умовами.

    Так, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України в листі від 25.05.2011          № 1/9-385 "Щодо постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 № 373" роз’яснило, що відповідно до цієї постанови надбавка в розмірі 20 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати) встановлюватиметься усім педагогічним працівникам, перелік посад яких затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 963, усіх навчальних закладів, інших установ і закладів незалежно від відомчого підпорядкування.

     Постановою КМ України від 11.05.2011р.  № 524 "Питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" (пункт 6) Уряд зобов’язав  Міністерство фінансів, Міністерство соціальної політики разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади підготувати до 25 травня 2011 р. проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік", у якому передбачити необхідні додаткові видатки для забезпечення реалізації положень цієї постанови і постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 р. № 373 "Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I - II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування".

    Законом  України "Про Кабінет Міністрів України"  визначено, що Кабінет Міністрів України (Уряд України) є вищим органом у системі органів виконавчої влади, діяльність якого ґрунтується на принципах верховенства права, законності, поділу державної влади, безперервності, колегіальності, солідарної відповідальності, відкритості та прозорості.

    Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України та у своїй діяльності керується Конституцією України, Законом України «Про Кабінет Міністрів України», іншими законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України (ст.ст.3, 4 Закону).

                До основних повноважень Кабінету Міністрів України належить, зокрема,  забезпечення проведення державної соціальної політики, вжиття заходів щодо підвищення реальних доходів населення та забезпечення соціального захисту громадян (ст. 20 Закону).

     Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов'язкові для виконання акти - постанови і розпорядження (ст. 49 Закону).

    Оскаржуваними постановами Відповідача фактично  змінено умови виплати надбавок педагогічним та бібліотечним працівникам, оскільки встановлено норми, згідно з якими надбавки можуть виплачуватися в розмірах менших ніж 20 чи 50 відсотків, як це було до прийняття оскаржуваних рішень, а їх розмір буде  залежите від рішень керівників установ, закладів освіти та  від наявності коштів.  В умовах недостатності бюджетних призначень на фінансування галузі  це призведе до повного скасування таких виплат.
    Фактично Відповідачем змінена сутність виплат, передбачених постановами Відповідача від 23.03.2011 № 473 та від 30.09.2009 № 1073, які були обов’язковою складовою  частиною заробітної плати працівників, та були пов’язані метою підвищення престижності праці педагогічних працівників та  особливими умовами роботи працівників бібліотек.  
    Відповідачем безпідставно перекладено функції встановлення розміру цих надбавок на керівників установ та закладів освіти, оскільки останні не можуть визначати ступінь  престижності праці кожного вчителя в кожному навчальному закладі. Визначення престижності тієї чи іншої професії, у даному випадку професії педагогічного працівника у всіх навчальних закладах, належить саме до компетенції  Кабінету Міністрів України.

    Таким чином, приймаючи оскаржувані рішення Відповідач вийшов за межі своїх повноважень щодо забезпечення проведення державної соціальної політики, вжиття заходів щодо підвищення реальних доходів населення та забезпечення соціального захисту громадян.

    Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Крім того, в статті 22 Конституції України зазначено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод в Україні. 

    Стаття 43 Конституції України гарантує кожному право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

    Частиною 2 статті 29 Закону України «Про оплату праці» передбачено, що про нові або зміну діючих умов оплати праці в бік погіршення роботодавець повинен повідомити працівника не пізніш як за два місяці до їх запровадження або зміни.

    Рекомендація ЮНЕСКО/МОП «Про становище вчителів», яка прийнята  5 жовтня 1966 року, спеціальною міжурядовою конференцію з питань статусу вчителів, визнаючи вирішальну роль вчителя у розвитку освіти, особистості, у формуванні суспільства в цілому, зазначає, що серед різних факторів, які впливають на становище вчителів,  особливу увагу необхідно  приділяти заробітній платі, яка  повинна відповідати значенню педагогічної діяльності для суспільства та бути співмірною із заробітною платою, що виплачується працівникам інших професій, що потребують подібної або еквівалентної кваліфікації              (п. 114).

    Внаслідок прийняття Відповідачем оскаржуваних рішень звужено обсяг прав педагогічних працівників установ та закладів та працівників бібліотек галузі освіти на оплату праці у порівнянні з правами, передбаченими діючими постановами Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 № 373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I - II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» та від 30.09.2009 № 1073 «Про підвищення заробітної плати працівникам бібліотек».
    Оскаржуваними рішеннями Відповідача порушено права працівників установ та закладів освіти, які є членами Профспілки працівників освіти і науки України,  на оплату праці, передбачені ст. 43 Конституції України, ст. 57 Закону України «Про освіту», ст. ст. 21, 22 Закону України «Про оплату праці», постановами КМУ від 23.03.2011 № 373, від 30.09.2009 № 1073.
    Відповідно до ч. 2 ст. 6, ч. 1 ст. 60 Кодексу адміністративного судочинства України у випадках, установлених законом, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до адміністративного суду із адміністративними позовами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб і брати участь у цих справах

    Законом України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (статті 2, 19) на професійні спілки покладено завдання щодо здійснення представництва інтересів своїх членів при реалізації ними конституційного права на звернення за захистом своїх прав до судових органів.

    Для представництва і здійснення захисту прав та інтересів членів профспілок профспілки можуть мати статус первинних, місцевих, обласних, регіональних, республіканських, всеукраїнських (ст. 11 Закону).

    Профспілки беруть участь у визначенні головних критеріїв життєвого рівня, прожиткового мінімуму, а також мінімальних розмірів заробітної плати, пенсій, соціальних виплат, політики ціноутворення, розробці соціальних програм, спрямованих на створення умов, які забезпечують гідне життя і вільний розвиток людини (ст. 23 Закону).

    Професійні спілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів (ст.14 Закону). Статут Профспілки працівників освіти і науки України затверджено ІV з’їздом Профспілки 11.01.2000 року (із змінами та доповненнями, внесеними VІІ з’їздом Профспілки 17.11.2010 року), зареєстровано Міністерством юстиції України 02.03.2000 року, свідоцтво  № 1344.

    Відповідно до пункту 1 цього статуту Профспілка працівників освіти і науки України є всеукраїнською добровільною неприбутковою громадською організацією, яка об’єдную на добровільних засадах без обмеження через походження, соціальний і майновий стан, громадянство, расову та національну належність, стать, мову, політичні погляди, релігійні переконання, рід і характер занять, місце проживання осіб, які працюють в установах і закладах, органах управління, підприємствах, організаціях галузі освіти та які визнають цей Статут і сплачують членські внески.

    Статутом Профспілки  (пункт 6.6.) передбачено право представляти інтереси членів Профспілки при реалізації ними конституційного права на звернення за захистом своїх прав до судових органів.

    Профспілка захищає права членів профспілки на працю, бере участь у розробленні та здійсненні державної політики в галузі трудових відносин, оплати праці, охорони праці, соціального захисту та житлово-побутового забезпечення (п. 6.2. Статуту).

    На підставі вказаного вище та керуючись ст. ст. 19, 22, 43 Конституції України, Рекомендацією ЮНЕСКО/МОП «Про становище вчителів», 1966 року, Законами України «Про оплату праці», «Про освіту», «Про Кабінет Міністрів України»,  «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», постановами Кабінету Міністрів України  від 23.03.2011 № 373 "Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I - II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування",  від 30 вересня 2009 р. № 1073 «Про підвищення заробітної плати працівникам бібліотек», ст.ст. 2, 6, 18, 60,  99, 102, 104, 105, 106 Кодексу адміністративного судочинства України,  -

    ПРОСИМО:

    Визнати протиправними та скасувати  постанови  Кабінету Міністрів України від 25 березня 2014 року № 88 "Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 р. № 373" та  від 25 березня 2014 року  № 89 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2009 р. № 1073»  як такі,  що суперечать чинному законодавству, зокрема, ст.ст. 19, 22, 43 Конституції України, ст. 57 Закону України «Про освіту», ст.ст. 21, 22, 29  Закону України «Про оплату праці».

    Додатки:

    1. Квитанція про сплату судового збору.
    2. Копія постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2014 № 88.
    3. Копія постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2014 № 89.
    4. Копія листа Міністерства фінансів України від  28.03.2014 № 31-05110-14-21/6704.
    5. Копії звернень організацій Профспілки працівників освіти і науки України.
    6. Копія свідоцтва про реєстрацію Профспілки працівників освіти і науки України.
    7. Копія статуту Профспілки працівників освіти і науки України.
    8. Копія позовної заяви та доданих документів для відповідача та третьої особи.

            


     

    Голова Профспілки                                                                         Г.Ф.Труханов


     

    Переглядів: 461 | Додав: adminbrov | Рейтинг: 0.0/0
    Профспілка працівникв освіти і науки України © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz